מה הטמפ׳ האידאלית שבה מומלץ להוסיף ריח לנר?

 רב התיאוריות האינטרנטיות על איך שמן ריחני עובד בנרות הן די... בוא נגיד, בולשיט.

בדרך כלל הן מבוססות על ניסיון מוגבל, פוסט ויראלי או סיפור אימה מפחיד, אבל המדע ברור: נרות נשרפים בצורה בטוחה יותר ומריחים הרבה יותר טוב כשמוסיפים את השמן בטמפרטורה הנכונה בזמן היצירה.

הטמפ׳ המומלצת להוספת שמן ריח/שמן אתרי לשעווה :

היא בין 85° ל-93° צלזיוס . אם מדובר בשעוות כמו סויה וקוקוס מספיק טמפ׳ של 85 מעלות. אם מדובר בשעוות דבורים אפשר גם 93. אל דאגה, השמן לא הולך להתפרק אלא אם הוא יגיע לטמפ הרתיחה שלו אשר בדרך כלל היא הרבה מעבר לטמפ׳ של 93 מעלות. זה נכון לכל סוגי השעווה והנרות.

בפוסט הזה אנחנו נעבור קצת על הכימיה והמדע שמאחורי הריחות ונרות וגם נפריח כמה תיאוריות או יותר נכון שטויות שמצויות ברשת

נקודת הבזק לא משנה- flash point

רוב בקבוקי השמן הריחני וגם השמן האתרי מפרסמים את נקודת ההבזק על האריזה. נקודת ההבזק זה מדד חשוב לספקים שמובילים שמנים ברחבי העולם. שמנים עם נקודת הבזק נמוכה חייבים להיות משולחים בקרקע ולא באוויר, כי כנראה לא רוצים לראות מטוסים עפים עם ערפל ריחני באוויר.

אז למה יש יצרני נרות שחושבים שצריך לשים לב לנק׳ הבזק?

יש כאלה שאומרים להוסיף את השמן כשמגיעים לנקודת ההבזק. ואחרים חושבים שאם מחממים את השמן מעל לנקודת ההבזק, הריח הולך להיעלם כמו קסם.

שתי ההנחות האלה שגויות ובוא נגיד - די מגוחכות..

מבחינת מדעית זה ממש לא סביר השמני ריח יתפרקו עם הטמפ׳ שבהם אנו מכינים את הנרות. מאחר שהטמפ׳ היא ממש מתחת לנק הרתיחה שלו. אבל אם מוסיפים שמן בטמפרטורה נמוכה מדי – כמו נקודת ההבזק של כמה שמנים – הנר יכול להפוך למפגע בטיחותי. השמן ריח לא יתערבב היטב עם השעווה מה שעלול ליצור "בריכות" דליקות בתוך הנר. וזה, חברים, לא משהו שאתם רוצים לראות.

הוספת שמן בטמפרטורה של 85° מאפשרת לו להתמזג טוב יותר בכל הנר לבעירה בטוחה ועקבית.

מכסים לא משפיעים על הריח

יש מי שטוען שצריך לכסות את הנרות כשהם מתקררים או מאוחסנים כדי שלא לאבד את הריח. זה לא נכון, כי הריח נמצא בתוך השמן הריחני שמפוזר בכל הנר. אולי יש קצת התאדות מהשטח, אבל זה לא משנה ברגע שנדליק את הנר הוא יפיץ ריח נוסף.

המכסים טובים למניעת הצטברות אבק על הנרות, אבל לא נחוצים לשמירת הריח

 אם הנר שלך לא מפיץ ריח טוב, כנראה צריך להאשים את הפתיל או לבדוק איך השמן ריח מתפקד ביחד עם השעווה שבחרת.

שמני ריח/שמן אתרי והטמפ׳ שמוסיפים אותו לנר עלולה להיות בעלת השלכות לבטיחות הנר הוספת שמן ריחני בטווח הטמפרטורה הנכונה (85°C עד 93°C) יגרום להתמזגות נכונה ובטוחה עם השעווה ויוצרת נרות עקביים.

באופן כללי, שמני הריח מתערבבים עם השעווה חמה, ולבסוף נלכדים בתוך השעווה כשהיא מתקררת. כאשר הנר נשרף, הבריכה הנוזלית שנוצרה משעווה מוצקה תורמת להפצת הריח הכללית של הנר.

ישנם דרכים רבות לשפר את הפצת הריח בנר, אך התאמת הטמפרטורה שבה מוסיפים את השמן הריחני היא לא אחת מהן, לפחות לא בבטיחות.

הוספת שמן ריחני מתחת לטווח המקובל מסכנת יצירת כיסים של שמן ריחני שאינם מתמזגים היטב בכל הנר, משום שהשעווה לא חוממה לטמפרטורה שאיפשרה לכל התוספים והמבנים הגבישיים להתפרק לחלוטין לנוזל שיכול לחבוק את מולקולות הריח בעת הקירור.

הכיסים האלה יישארו לכודים בנר. ואז כשהנר יישרף, אם הלהבה הפתוחה תפגוש כיס של שמן ריחני, קיים סיכון ממשי להתלקחות מסוכנת ממש.

אודותי: נעים להכיר, קוראים לי טלי ואני מלמדת להכין נרות טבעיים וריחניים ומה שחשוב גם בטיחותיים לנשימה וגם להדלקה. אני מעבירה סדנאות ובהם תלמדו גם להכין אבל גם איך להימנע מטעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר!! לסדנת נרות שלי>>

לרכישת שמני ריח מעולים תוצרת ארה״ב >> שמני ריח

 לפרטים נוספים- דבר איתי